24 Ocak 2011

Rus Ressamlar


Öncelikle hepinize güzel bir hafta dileyerek yazıma giriş yapmak istiyorum ;) Geçen haftalarda Tretyakov Devlet Galerisi'ne yine yolum düştü, bu sefer beğendiğim tabloları unutmamak için not ettim. Açıkçası Rusya'ya ilk 90'lı yıllarda ayak basana kadar Rusların resim sanatında bu kadar yetenekli olduklarını bilmiyordum. Baktığım portreler sanki benimle konuşmaya başlayacaklarmış gibi gerçekçi duruyorlardı karşımda... Hayran kalmamak elde değildi... O günden beri Rus ressamların fırçasından çıkmış tabloları izlemek benim için ayrı bir keyiftir... Bu ressamlar arasında sanırım beni en çok etkileyen Pavel Fedotov oldu, ne yazık ki sadece 37 yaşında hayata veda etmiş, hem de bir akıl hastanesinde... Şimdi sizi Fedotov ve beğendiğim diğer Rus ressamların tabloları ile baş başa bırakıyorum...

Taze Şövalye, Pavel Fedotov, 1846
Burada Fedotov yetkililerin kibir ve kendini fazla önemsemelerini komik bir şekilde resmetmiş. Üniformasına ilk madalyası takılan bir şövalyenin gece yaptığı içkili kutlamanın ardından temizlikçisine/metresine bir Romalı gibi poz vermesi, temizlikçinin de ona altı delik postalını göstermesi resmedilmiş. Ayrıca ilk başta göze çarpmıyor ama bu kutlamada içkiyi fazla kaçırıp evine dönememiş kişi de masanın altında saklanıyor ;)
Zor Gelin, Pavel Fedotov, 1847
Aristokratın Kahvaltısı, Pavel Fedotov, 1849-50
Binbaşının Evlilik Teklifi, Pavel Fedotov, 1851
Bu tabloda ressam, ailesinin zoruyla zengin bir binbaşı ile evlendirilmek istenen genç kızı resmetmiş...
 Prenses Vorontsova'nın Portresi, Sergey Zaryanko, 1851
Eşitsiz Evlilik, Vasili Pukirev, 1862
Ressam Pukirev konusunu günlük olaylardan alan tablolar yaparmış. Burada genç bir bayanın yaşlı biriyle zorla evlendirilmesine şahit olduğu bir nikahı resmetmiş. Tablonun sağında kollarını kovuşturmuş şekilde bu nikahı izleyen sakallı kişi de ressamın kendisiymiş...
Prenses Tarakanova, Konstantin Flavitsky, 1864
Ressam Flavitsky bu tablosunda, hapsedildiği zindanda su baskını yüzünden trajik şekilde 20 yaşında ölen Prenses Tarakanova'yı resmetmiş...  
Bilinmeyen, Ivan Kramskoy, 1883
Bu tabloda resmedilen genç bayanın kim olduğu bilinmese de St. Petersburg'da yaşayan asil biri olduğu tahmin ediliyormuş.
Maria Lopukhina'nın Portresi, Vladimir Borovikovsky, 1797

35 yorum:

  1. resimlerdeki bu ayrıntılara hayran kalıyorum. Bunların hiç birini önceden görmemiştim.

    alkışlarımız araştırmacı ve bilgilendirici noni için gelsin!!!

    YanıtlaSil
  2. battodol; hii hii ayyy mersi canım beni çok şımartoorsun :)

    bu arada ben fedotov'u neden sevdiğimi şimdi anladım, yaptığı her resme bir kedi veya köpek ilave etmiş, hele şu kendini temizleyen kediye bayıldım!

    YanıtlaSil
  3. Rus ressamlar Osmanlı sarayında resim sanatında önemli eserler vermişlerdir . Özellikle denizi resmekte çok ustaydılar bildiğim kadarı ile w. turner dan bile daha iyi ve inca ışık oyunlarıyla resmediyorlardır denizi . sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Onlarda deniz resmi ceken esas ressam Ayvazovski olub

      Sil
  4. Prenses Vorontsova'nin tablosu o kadar gercekci ki, o ustundeki kiyafeti sanki canlimis gibi, danteli, sateni, o eller offf bu nasil yetenek!!

    Kedi olayina bende dikkat ettim, gerci ruslar evcil hayvanlari bizden daha cok seven bir irk, savaslarda, o kitligin oldugu donemlerde bile sahip cikmaya calismislar.. :)

    Moskova sanat sehri, gerci St.petersburg daha cok derlerdi(?) rus arkadaslarim. ;)

    YanıtlaSil
  5. çok güzelmiş resimler,okadar güzel çekmişsinki sanki yerinde bakıyormuşum gibi geldi bir an.

    YanıtlaSil
  6. kayıtdışı; evet haklısın bu galeride de muhteşem Karadeniz fotoğrafları vardı, bir de Ortaköy ve Kız Kulesi'nin Rus ressamlar tarafından resmedilmiş 1800'lü dönemlerdeki resimleri de vardı, görünce çok duygulandım, ahhh sıla hasreti işte neylersin...

    Merail; di mi sateni ne kadar güzel yapmış gerçek gibi yani bakınca o giysinin satenden olduğunu hemen anlıyoruz, gerçekten müthiş bir yetenek! St. petersburg'a bu yaz gidicez, çok merak ediyorum o şehri ;)

    AYŞENcim; resimleri ben wikipedia sitesinden aldım, maalesef fotoğraf çekmeye müze içinde izin vermiyorlar geçen sefer gittiğimde birkaç tane çekmeye çalıştım ama böyle güzel çıkmadı :(

    YanıtlaSil
  7. "Bilinmeyen" tablosu sanki resim değil de fotoğraf gibi,ne kadar güzel.

    YanıtlaSil
  8. sevgili noni seni yeni takip ediyorum bağışla soru mu ama sanırım rusya da yaşıyorsun doğru mudur ?

    YanıtlaSil
  9. Abuk Kraker; evet o tablo da beni inanılmaz etkiledi, uzun süre önünden gidemedim!

    kayıtdışı; evet ben 6 aydır Moskova'da yaşıyorum ve takriben 2 sene 6 ay daha prensimle burdayız :) ama daha önceden de babamın işi nedeniyle geldim bu şehre, bu yüzden pek yabancılık çekmiyorum ;)

    YanıtlaSil
  10. Özellikle insan figürleri,fotoğraf makinesi ile çekilmiş gibi,o kadar canlı ki.Teşekkürler paylaştığınız için,sevgiyle kalın...

    YanıtlaSil
  11. Noni'cim Aralık ayında Pera müzesinde Çarlık Rusyası Ressamlarının sergisine gitmiştim. O zaman aynı şeyi düşündüm ben de Rafael'den sonra en beğendiklerim hep hep rus ressamalar oldu.Kumaşların detaylarını dantellerin o narinliğini o kadar güzel resmediyorlar ki hayran olmamak mümkün değil.

    Sen hep bize oralardan böyle sergi müze izlenimlerini anlat olur mu zevkle takip ediyorum :))

    Sevgiler:)

    YanıtlaSil
  12. Gölgeler o kadar doğru resmedilmiş ki tablodan ziyade fotoğraf gibiler, çok gerçekçi. Hepsine bayıldım.

    YanıtlaSil
  13. o kadar gerçekçi ki,sanki tablo değil de normal fotoğraf gibi,hepsi süper,çok beğendim

    YanıtlaSil
  14. Prenses Tarakanova tablosu ne kadar etkileyici, öyküsünü okuyunca daha da trajikleşiyor.. Rus Çarlığı sergisi olmasa ben de bilemeyecektim, Rus ressamlar gerçekten muhteşem; insanı komplekse sokuyorlar :)

    YanıtlaSil
  15. hepsi birbirinden harika. Özellikle Prenses Vorontzova'nın portresi fotoğraf kadar gerçek. Sanki çerçevenin içinden çıkıverecek gibi duruyor :)

    YanıtlaSil
  16. harika resimler, gerçekten ressamın yeteneği insanı büyülüyor.

    YanıtlaSil
  17. sevgili noni, orada ki resimleri de gösterdin ya bize... Ben zaten bu haftasonu fena sardım, rus ressamların resimlerine, haftasonu pera'ya gıttım sergiye, bloguma da ekledım. bugun butun gun o resımlerle yasadım.

    YanıtlaSil
  18. Moskova'daki patlamayı duyunca ilk siz geldiniz aklıma, havaalanına yolunuz dusmemistir inşallah. neşeli ve güvenli günler dilerim :)

    YanıtlaSil
  19. ben de şimdi rusya daki patlama haberini seyrediyorum.Bir taraftan böyle sanatla içiçe bir dünya,diğer taraftan terör.Niye bu böyle .((

    YanıtlaSil
  20. Çok acı ama terör her yerde karşımıza çıkabiliyor :(
    Rusya'da havaalanı kontrolleri sıfır, kapıdan çok rahat içeri girilebiliyor bence acil bu konuya el atmaları lazım yoksa daha çok canlar yanar :(

    YanıtlaSil
  21. "Eşitsiz Evlilik" isimli tabloda genç kızın yüzündeki hüzün,"Prenses Tarakanova"nın ölüm yaklaşırkenki ifadesi çok gerçekçi ve de etkileyici.
    Pera Müze'sinde, Çarlık Rusya'sından sahneler sergisinde (hala sergilenmekte) de Rus ressamların fırçalarından çok etkilenmiştim. Orada göremediğim ustaların eserlerini paylaşımınızla görmüş ve incelemiş oldum :)) teşekkürler...

    YanıtlaSil
  22. Sanki resim değil fotoğraf gibiler çok güzeller

    YanıtlaSil
  23. ayy işte rusların belki beğendiğim en güzel kısmı bu ressamlar bence müthişler çok başarılar bayıldım resimlere cnm bende Ayvazowski'ye bayılırım bi gün de onu ziyaret et onunla ilgili postunu da bekliyorum ayrıcana sürrealist ressam olan da Vladimir Kush da ilgini çekebilir diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  24. inanılmaz güzel ve cok etkileyicilerrrrr..paylaştığın için tşkürler...

    YanıtlaSil
  25. vay be dedirtiyor insana. Bazısı resmen fotoğraf gibi.

    YanıtlaSil
  26. Prenses Vorontsova'nın Portresi, Sergey Zaryanko

    işte buna hayran kaldım.. o elleri eteği ....... uff nasıl da canlı gibi..

    YanıtlaSil
  27. resimler ne kadar gerçekçi dediğiniz gibi
    selamlar

    YanıtlaSil
  28. Rica ederim, benim için bir keyifti, zaman zaman beğendiğim tabloları ve rus sanatçıların eserlerini yine sizlerle paylaşacağım ;) hepinizi kucakladım!

    YanıtlaSil
  29. hepsi ayrı ayrı muhteşem!!!!

    limonağacı

    YanıtlaSil
  30. Özlemini çektiğin haklı bir dolu kişi ve bir sürü ayrıntı olduğunu çok iyi biliyorum..
    Ama canım Noni şunu aklından çıkarma ki enfes bir atmosfer solumaktasın, sanatı yudumlamaktasın. Hem de öyle üç beş gün içinde değil. Bunun sana katabileceklerini daha doğrusu kattıklarını düşününce kendimi ve nicelerini çok eksik ve şanssız buluyorum.
    Ve bu arada minik de bir ekleme yapmalıyım çok az kişi senin kadar nasiplenebilirdi.. :)
    E.

    YanıtlaSil
  31. Canım Evom güzel sözlerle dolu yorumun için sağol tatlı arkadaşım... elimden geldiğince yaşadığım şehri tanımaya ve anlamaya çalışıyorum tabii ki zorlukları var, özlemler var ama bunları düşünerek de zaman geçmez ki di mi ama :)

    YanıtlaSil
  32. Super!!!Umumiyyetle rus ressamlari,dunyanin en gozel yaradicilaridir.Xususile Repini,Wiwkin,Surikov en cox simpatiyam olan ressamlardir.Sizlerede ugurlar.Azeri Elgun.

    YanıtlaSil
  33. Arkadaslar elimde 96 yilinda yapilmis buyuk ihtimal rus ressam tarrafindan yapilan bir nü tablo var. Ressamin kimin oldugunu bilmiyorum ba
    Bu konuda bana yardim edecek birileri var mi. burak.sahindal@gmail.com

    YanıtlaSil

Saygı sınırını aşmadığınız sürece tüm yorumlarınız yayınlanacaktır, teşekkürler...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...